Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Feministická a literární publicistika Pavly Moudré
Słowik, Olga ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Práce analyzuje literárně a feministicky zaměřené články Pavly Moudré, které publikovala v časopisech Ženská revue, Ženské listy, Ženský obzor a Ženský svět. Součástí práce je kompletní bibliografie autorčiných textů uveřejňovaných v těchto periodikách, v popředí pak stojí ty spojené s literaturou a "ženskou otázkou". Analýza postihuje názory publicistky v jejích souvislostech s mírovým hnutím, ochranou zvířat, protialkoholním hnutím a spiritualismem. Ve všech zmíněných oblastech se Moudrá angažovala jako propagátorka duchovních hodnot, směřujících k duchovní obrodě lidstva, a tomuto účelu podřídila rovněž svoji publicistiku. Snažila se jak tématizovat konkrétní sociální problémy, svědčící o úpadku lidské morálky, tak psát obecnější, metaforičtější úvahy silně inspirováné teozofickým hnutím. To se odrazilo ve způsobu, jakým vnímala literaturu: hodnotila především autorský záměr, který by mohl poskytnout pozitivní vzor pro čtenáře. Básníka, tedy spisovatele a umělce obecně, považovala za bytost blízkou bohu a mající schopnost vidět více než průměrný člověk. Za blízkou bohu považovala Moudrá rovněž ženu: tento vztah byl dán "přirozeným úkolem" ženy, tedy mateřstvím jako darováním života a utvářením nového člověka. Feministka činila rozdíl mezi ženskými a mužskými vlastnostmi: ženství, založené na...
Gastronomie na stránkách prvorepublikového tisku v Čechách
Šemberová, Kristina ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
V poslední době je v tuzemské gastronomii patrná renesance české kuchyně, zejména z období první republiky. Šéfkuchaři i novináři píšící o jídle se stále častěji odvolávají na prvorepublikovou gastronomii a vyzdvihují ji pro její kvalitu a chuť. Souborná publikace o stravování v období 1918 - 1938 v Čechách však chybí, útržkovité informace lze získat ze vzpomínkových knih pamětníků, z dějin všednodennosti a folkloristiky a v neposlední řadě i z dobového tisku. Právě na jeho základě vzniká v této práci obraz prvorepublikové gastronomie. Metodou obsahové analýzy jsou zkoumány 4 deníky (Lidové noviny, Národní listy, Český deník a Venkov) a 8 ženských časopisů (Ţena, Ţenské listy, Ţenský list, Ţenské noviny, Rozsévačka, Česká Ţena, Ţenský svět a Kalendář paní a dívek Československá žena na konkrétní rok), které vycházely po celé republice ve sledovaném období. Pro zjištění doplňujících faktů je použita metoda historické analýzy. Cílem práce bylo odpovědět na otázky, o jakých tématech a jakým způsobem se v prvorepublikových tiskovinách psalo o gastronomii, lze-li vysledovat určité tendence či vývoj. Pozornost je věnována i popisu jídelních zvyklostí různých vrstev společnosti, ve městech i na venkově a v průběhu roku. Do analýzy jsou zahrnuty tiskoviny z období významných gastronomických událostí roku...
Porovnání jazyka a stylu rozhovorů v dívčích a ženských časopisech
Bušková, Petra ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na porovnání jazyka a stylu rozhovorů v dívčích a ženských časopisech. Jejím cílem je nalézt shody a rozdíly mezi oběma typy periodik. V úvodní části práce je obecná charakteristika interview shrnující informace o rozsahu, perexech a obrazové složce. První část práce zkoumá interview z hlediska jazykového - jsou zde analyzovány jednotlivé jazykové roviny. Druhá část práce zkoumá interview z hlediska komunikačního - jsou zde popsány vztahy mezi účastníky komunikace, způsoby kladení otázek a způsoby reakce na ně. Závěr této práce obsahuje shrnutí výsledků z obou zmíněných hledisek.
Feministky, křesťanky a ženské časopisy - konstruování interpretativních komunit
Hloužková, Eva ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Feministky, křesťanky a ženské časopisy - konstruování interpretativních komunit" pojednává o pohledu feministek a křesťanek na ženské časopisy. Aplikuje na tyto dvě skupiny koncept interpretativních komunit a zkoumá, zda feministky a křesťanky při hodnocení časopisů vychází v rámci svých komunit z podobných zdrojů. Zároveň se práce zabývá dějinami žen na našem území v minulých dvou stoletích a také teoretickými pohledy na ženy a konstruování ženství. Usiluje o výsledný celistvější pohled na vybrané skupiny žen, který zahrnuje nejen charakteristiky obou komunit, ale i společensko-historické souvislosti. Na tomto základě jsou v diplomové práci rozebírány rozhovory s křesťankami a feministkami. Témata, která byla během interview probrána, zahrnují módu, kosmetiku, vztahy mužů a žen, atributy rodových (genderových) rolí, pozitiva a negativa ženských časopisů, možnosti užití ženských časopisů a kritiku ženských časopisů na základě feministických a křesťanských východisek. Práce se zabývá i otázkou, jaké další proměnné kromě p říslušnosti k feminismu nebo křesťanství mohou mít vliv na názory dotazovaných žen na české časopisy.
Využití persvazivních prostředků v reklamě v českých ženských magazínech
Böhmová, Eliška ; Koudelková, Petra (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá, který druh argumentačních prostředků používají zadavatelé v reklamě v českých ženských časopisech, přičemž analýza je provedena na titulech Svět ženy a Elle v období druhé poloviny roku 2018. Teoretická část této práce nejprve zkoumá mediální krajinu v ČR v oblasti ženských časopisů a objasňuje základní používané pojmy. Poté se věnuje rozdílem mezi racionální a emocionální argumentací v reklamě a aspektem zaujetí v procesu nákupního rozhodování. Na závěr teoretické části práce jsou popsány mnohé konkrétní argumentační chyby, které se v objevují v reklamní komunikaci. Praktická část této práce potom zkoumá tyto fenomény v inzerátech v dříve jmenovaných titulech. Konkrétní metody, které výzkum používá jsou obsahová a sémantická analýza. Výstupy kvantitativního výzkumu jsou prezentovány za pomocí grafů a tabulek, u kvalitativního výzkumu se pak jedná o textové bloky. Práce potvrdila hypotézu, že se v daných reklamách častěji objevují emocionální než racionální argumenty. Nepovedlo se jednoznačně potvrdit či vyvrátit hypotézy, týkající se zadavatelů reklamních sdělení. Dále bylo identifikováno skoro 15 argumentačních chyb na vzorku 5 inzerátů napříč obou mediálních titulů.
Obraz ženy za první republiky dle dobových ženských časopisů
Krechlerová, Alžběta ; Zábrodská, Kristina (vedoucí práce) ; Skalecká, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje ženským časopisům za první republiky a jak tyto časopisy viděly své čtenářky. Teoretická část přináší poznatky o kontextu vzniku ČSR, ekonomické a sociální situaci i postavení ženy v československé společnosti. Krátce se věnuje struktuře tisku a konkrétním ženským listům, které v době první republiky vyházely. Zaměřuje se na stranický i nezávislý tisk, ženské časopisy i postavení ženy - novinářky. Praktická část práce se se zabývá vlastním výzkumem. Shrnuje výzkumné otázky, metodologii i vzorky výzkumu a v neposlední řadě samotné výsledky kvantitativní obsahové analýzy. Ty zahrnují zejména deskripci obsahu časopisů a výskytu ženských témat v jednotlivých vybraných listech, které byly určené pro měšťanské, dělnické a věřící venkovské ženy.
Mediální reprezentace úspěšné ženy podle českých ženských lifestylových časopisů od roku 1989 až 2012
Štěrbová, Lucie ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Práce se ve své teoretické části zabývá tématem časopisů pro ženy v Česku. V úvodních kapitolách nabízí jejich stručnou charakteristiku, rozdělení a historii ženských časopisů v Československu a později v Česku. Popisuje aktuální stav na českém časopiseckém trhu, rozvrstvení publika ženských časopisů, popisuje obecně vliv médií a aplikuje tyto teoretické poznatky na ženské časopisy. Významnou kapitolou je potom kapitola Media a gender, kde vysvětluji pojem gender, porovnávám mužské a ženské časopisy a uvádím kritiku ženských časopisů z genderového pohledu. Metodologická část je vhled do výběru metody a výběru vzorků, poskytuje i základní charakteristiku zkoumaných titulů. Výzkumná část popisuje, jak vypadá reprezentace úspěšné ženy na stránkách ženských časopisů, jak se od sebe v tomto jednotlivé časopisy liší a jakým způsobem se obraz úspěšné ženy proměnil ve zkoumaném období.
Životní styl za První republiky na příkladu gastronomie v českém dobovém tisku
Zábrodská, Kristina ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Popularita období první republiky je z obsahu současných médií zřejmá. Zhruba v posledních pěti sedmi letech je v tuzemské gastronomii patrná renesance české kuchyně. Šéfkuchaři i novináři píšící o jídle se stále častěji odvolávají na prvorepublikovou gastronomii a vyzdvihují ji pro její kvalitu a chuť. Souborná publikace o stravování v období 1918 - 1938 v Čechách však chybí, útržkovité informace lze získat ze vzpomínkových knih pamětníků, z dějin všednodennosti a folkloristiky a v neposlední řadě i z dobového tisku. Nástin tématu tuzemské gastronomie v letech 1918 - 1938 jsem provedla v diplomové práci Gastronomie na stránkách prvorepublikového tisku v Čechách (2012). Metodou obsahové analýzy jsme zkoumala články s tématikou gastronomie ve čtyřech denících a osmi ženských časopisech, které vycházely v letech 1918 - 1938 na celém území ČSR. Výběr článků jsem volila dle významných církevních a zvykových událostí v roce (Vánoce, sklizeň...) ve význačných letech pro vývoj republiky (1918, 1919, 1921, 1924, 1929, 1933, 1935 a 1938). Pro zjištění doplňujících fakt jsem použila metodu historické analýzy. Rigorózní práce z této diplomové práce vychází, obsahově ji zužuje, mění strukturu kapitol, detailněji analyzuje nasbíraná data a do vybraného vzorku listů přidává časopis Gentleman - Revue moderního...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.